fredag 26 februari 2010

Veganska biskvier.


De här godingarna gjorde sig inte riktigt på bild, men jag har för en gångs skull lyckats anteckna vad jag hade i och lägger ut receptet här. Varsågoda!

Kokosbiskvier
10 st

Biskvi:
150 g riven mandelmassa
1 dl kokos
1/2 tsk bakpulver
2 tsk noEgg + 3 msk vatten.

Rör ihop allt, klicka ut till tio lagom stora runda kakor. Grädda mitt i ugnen i 150° C i ca 15 min. Kakorna ska precis ha börjat få färg i kanten. Låt svalna på plåten.

Smörkräm:
2 dl vaniljkräm (kokmarsán är vegansk om man gör den på lämplig mjölk)
150 g margarin
1 msk vaniljsocker
1-2 msk kakao
2 msk florsocker
1 krm salt (ev mer, smaka!)

Ta fram margarinet i god tid, det är viktigt att det är rumsvarmt. Vispa smör och vaniljkräm med elvisp, sikta i torrvarorna och vispa till en jämn kräm. Ställ in i kylen.
När bottnarna har kallnat och smörkrämen stelnat till sig lite är det bara att bre eller spritsa på den på biskvierna. Gör dem jämna och toppiga. Kyl ett tag till, doppa dem sedan i 150 g mörk choklad och garnera med tex kokosflingor.In i kylen en sista gång, sedan är det bara att njuta! Biskvierna går fint att frysa.

3 kommentarer:

  1. mmmm, det ska jag göra någon dag! PUSS fina. / emma

    SvaraRadera
  2. Hej Anina,

    Ar inne pa Din blogg. Vilka underbara kakor och tartor! Skulle passa perfekt pa Cafe Zena.
    Ser fram emot att diskutera ett eventuellt framtida samarbete... Ha det gott, Annina.
    Ps Vi haller pa att skapar en hemsida for Cafe Zena, for narvarande finns vi pa Facebook, Ida Karlsson.

    SvaraRadera
  3. Åh, det är så jävla gott! Har inte ätit såna på flera år.

    SvaraRadera